Waarde van een bedrijf bij verkoop
Dit proces is geen eenduidige wetenschap. Waarde is immers een subjectief begrip. Een adequate waardebepaling van een bedrijf maakt inzichtelijk hoe de waarde van een onderneming is opgebouwd, hoe de waardeontwikkeling verloopt en welke uitgangspunten zijn gehanteerd. Dit vereist een grondige kennis van het bedrijf en de markt waarin het opereert.
De subjectiviteit van waarde
Een flesje water kost in de supermarkt zo’n veertig cent. Maar wat gebeurt er met de prijs als iemand dreigt uit te drogen in de woestijn? Die schiet omhoog. Datzelfde flesje water wordt dan misschien wel voor duizend euro verkocht. Want ineens is dat flesje veel waardevoller. Dit voorbeeld geeft aan dat de situatie en de positie van een persoon invloed hebben op de waarde.
Het vaststellen van de waarde van een bedrijf is dus niet eenvoudig. Er bestaat namelijk geen eenvoudige rekensom voor. 'Harde' gegevens zoals balansen, winst- en verliescijfers en begrotingen spelen een belangrijke rol bij de waardeanalyse maar zijn zeker niet alleen bepalend. Er zijn verschillende methodieken om de waarde van een onderneming te berekenen. Hieronder zijn een aantal methoden beschreven voor het vaststellen van de economische aandeelhouderswaarde.
Discounted Cash Flow methode
Discounted Cash Flow methode (DCF-methode) gaat uit van de verwachte geldstromen die een onderneming in de toekomst zal genereren. Onder verwachte geldstromen wordt verstaan de liquide middelen die jaarlijks beschikbaar komen om aflossing of dividenduitkeringen uit te keren (winst + afschrijvingen – netto investeringen in werkkapitaal en vaste activa). De toekomstige operationele vrije geldstromen worden contant gemaakt tegen de gewogen gemiddelde kostenvoet (rendementseis). Des te hoger het risicoprofiel, des te hoger de rendementseis en des te lager de waarde. Tot slot wordt de marktwaarde van het vreemd vermogen in mindering gebracht op de contante waarde van de geldstromen.
Adjusted Present Value methode
Adjusted Present Value methode (APV-methode) is een variant op de DCF-methode waarbij de waarde van het belastingvoordeel als gevolg van de aftrekbaarheid van rente op vreemd vermogen apart inzichtelijk wordt gemaakt.
(Verbeterde) Rentabiliteitswaarde methode
(Verbeterde) Rentabiliteitswaarde methode is de genormaliseerde nettowinst (normalisatie door eliminatie van incidentele/exorbitante baten en lasten) contant gemaakt tegen de rentabiliteitseis van het eigen vermogen, waarbij rekening wordt gehouden met een normatieve vermogensstructuur van de onderneming. Hoewel de winst contant wordt gemaakt tegen een bepaald risicoprofiel van de onderneming is het nadeel dat een aantal componenten in deze berekening niet worden meegenomen. Zo wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met grote investeringen in vaste activa of werkkapitaal.
Intrinsieke waarde
Intrinsieke waarde is het zichtbaar eigen vermogen volgens de balans aangepast voor over- en onderwaardering van activa en passiva (bijvoorbeeld stille reserves in gebouwen, onderhanden werk, vrijval voorzieningen en belastinglatenties). Deze methode gaat niet uit van de winstgevendheid van de onderneming in de toekomst.
Liquidatiewaarde
Liquidatiewaarde is de waarde van de te verkopen activa -/- de kosten voor de af te wikkelen passiva inclusief niet in de balans opgenomen verplichtingen.
Stappenplan bedrijfswaarderingen
Voor het uitvoeren van een betrouwbare bedrijfswaardering is specialistische kennis nodig. euroMerger Holland heeft die kennis volop in huis. Omdat we transparantie belangrijk vinden in alles wat wij doen, werken wij met een duidelijk stappenplan.
Ons stappenplan voor bedrijfswaarderingen:
- Verzamelen informatie
- SWOT-analyse (analyse van de sterke en zwakke kanten van de onderneming en de kansen en bedreigingen vanuit de markt).
- Financiële analyse (op basis van cijfers uit het verleden en heden)
- Opstellen prognoses
- Uitwerking
- Waardebepaling
- Afronding
- Waarderingsrapport
Heeft u hulp nodig bij het maken van de juiste keuzes?
Uiteraard kunnen wij u stapsgewijs ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes. Heeft u advies nodig voor het waarderen van uw bedrijf? Of wilt u vrijblijvend kennismaken om de mogelijkheden te bespreken? Vraag hieronder een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. We leren u en uw bedrijf graag kennen.